Bøger

18 06 2009

Kom i tanke om at jeg engang skrev nogle anbefalinger af bøger på min blog. Jeg er ikke holdt op med at læse. Jeg har bare ikke været så god til at skrive om det…

Jeg har lige læst ‘The New Life’ af Orhan Pamuk (ja, den engelske oversættelse). Jeg ved ikke helt, om den hører til de bøger, jeg gerne vil anbefale. Den handler om en ung mands identitetskrise – og et helt lands identitetskrise, og den har helt klart nogle flotte og rammende beskrivelser og et flot sprog. Når jeg skal prøve at beskrive den lyder den egentlig ret fantastisk, men jeg synes også den havde nogle svage punkter, blandt andet den langsomme start og så er der et stykke hen mod slutningen hvor det virker som om fortællingen mister retning, men det kommer den dog stærkt tilbage fra.

En af mine venner bemærkede da han så bogen, at den lignede da hverken en Pratchett eller en Paolini, så jeg vil lige bemærke at jeg er altså ikke gået helt væk fra klassisk fantasy 🙂 De næste to bøger på natbordet hører dog heller ikke rigtig til den kategori. Jeg er lige gået i gang med ‘Bogtyven’ af Markus Zusak. Det er en bog om 2. verdenskrig med en utraditionel fortæller – Døden. Hvad er det egentlig for en genre? De første par sider tegner godt, men der er den risiko at stilen bliver anstrengt i et forsøg på at være ung og smart… Nedenunder ‘Bogtyven’ ligger ‘Confessions of an Ugly Stepsister’ af Gregory Maguire – historien om Askepots grimme stedsøster. Scenen er Holland i det 17. århundrede og forfatteren er amerikansk. Genre? Eventyr, historisk magisk realisme – eller er det bare fantasy? Jeg er i hvert fald spændt.

Og anbefalinger? Hvis jeg ikke har husket at fortælle det, så er ‘A Spot of Bother’ af Mark Haddon en virkeligt god bog. Og ‘Everything Is Illuminated’ af Jonathan Safran Foer er fantastisk!

Actions

Information

Leave a Reply

