Hvordan går det?

8 08 2013

Jeg var forbi klinikken i mandags for at hente medicin. Og en af de sygeplejersker, som jeg har kendt siden jeg fik min diagnose, var der og fandt straks medicin til mig og spurgte “Hvordan går det?”

Jeg kan ikke engang huske hvad jeg svarede, men det var helt sikkert et automat-svar. “Fint” eller “Tjo, som det plejer” eller “Jo tak, hvad med dig?”… Men det fik mig til at tænke. Når nu det var en sygeplejerske, der spurgte, skulle jeg jo nok have udnyttet chancen (og endda en sygeplejerske på sklerose-klinikken).

Lige for tiden bliver jeg meget træt, og så føles det som om hele min krop sitrer og jeg får metal-smag i munden, og så føles det nærmest som om jeg får stød. Er det noget jeg skal være bekymret over? Jeg har haft den følelse når jeg bliver træt i en periode tidligere. Jeg kan huske jeg snakkede med en læge på sklerose-klinikken om det. Jeg kan huske han sagde, at den beskrivelse havde han aldrig hørt før, og han havde ellers hørt mange beskrivelser, der starter med “Når jeg bliver træt, bliver jeg jo ikke bare træt, det føles som om…”

… som om mine ben bliver stive og tunge, som om de er lavet af cement.

… som om jeg skal bære den her tunge kappe, som jeg knapt kan løfte, over mine skuldre hele dagen.

… som om jeg har jernlænker med store stenkugler omkring begge ankler.

Jeg ved faktisk ikke hvordan nogen af de ting føles. Jeg er ikke særlig god til at beskrive hvordan min krop føles. Jeg tror som regel jeg siger “forkert” eller “ved siden af sig selv”.

Det går i øvrigt som regel op og ned. Lige nu er det ned. Jeg har haft en del problemer med spændingshovedpine og ondt i tænder, nakke, skuldre, men det har hjulpet med nye øvelser fra fysioterapeuten og massage. Nu er det så blevet værre med ryg og lænd, fordi jeg ikke har været god til at “passe” mine gamle øvelser, først på grund af hovedpiner, og så fordi de nye øvelser kom ind. Nu prøver jeg at få plads til både nye og gamle øvelser i mit træningsprogram, som måske skulle udvides, hvis bare jeg ikke var så træt 😦 Det går nok snart op igen, så kan jeg holde til lidt mere, så skal jeg bare passe på med ikke at tro det er meget mere 😉

Actions

Information

One response

24 11 2013
Bumlebi

Det går bedre! Jeg har stadig fatigue, spændings-hovedpiner og ondt i ryg, skuldre, nakke, men det er ikke så slemt længere, og jeg har to aftaler hos min “gamle” fysioterapeut i næste uge 🙂

Leave a Reply

